Welke 'kronieken' kwamen uit de bronnen naar voren? Zijn die van alle tweetallen hetzelfde? Laat een paar leerlingen de kroniek vertellen die ze hebben gemaakt. Wat weten ze zeker van het verhaal en wat niet? De volgende bronnen horen bij elkaar:
- 4 - B - IV - iii vertellen over Mies Neuhaus, onderwijzeres die tijdens de Tweede Wereldoorlog vluchtelingen verpleegde.
- 3 - A - I - iiii vertellen over Diederik Vijgh. Hij wordt op jonge leeftijd bestuurder van de stad Tiel.
- 1 - C - II - ii vertellen over de windhoos in Tricht op zondag 25 juni 1967.
- 2 - D - III - i tonen hoe een jongen met zijn familie leeft in het vissersstadje Elburg.
Bespreek de verschillende soorten bronnen die ze hebben gezien. Zijn alle bronnen even betrouwbaar? Wanneer vinden ze een bron wel/niet betrouwbaar?
Het is vaak goed zoeken naar de juiste informatie. Het is erg belangrijk dat de gegevens op de juiste plek bewaard worden, anders weet je niet meer wat bij wat hoort. De bronnen komen vaak uit een archief. Wat is een archief? Het is de bewaarplaats van belangrijke gegevens die zijn vastgelegd in documentvorm: notulen, dossiers, brieven, akten, kaarten, foto's, films, etc. In een archief vind je informatie over gebeurtenissen en personen. Er bestaan verschillende soorten archief: landelijk, regionaal, gemeentelijk en persoonlijk archief.
Zijn alle namen van de personen bekend? Wanneer is er meer bekend over een persoon? Als het lang geleden was, is er alleen informatie over mensen te vinden als ze zijn opgevallen: als lid van een belangrijke familie of als ze iets opvallends hebben gedaan zoals een misdaad. Is het handig om documenten en prenten uit het verleden te bewaren?
Tegenwoordig blijft er ook van gewone mensen veel bewaard. Is het belangrijk dat dit soort gegevens bewaard blijven? Bewaren de leerlingen zelf brieven, kaarten, foto’s en documenten?
De resultaten van de leerlingen kunnen bewaard worden.